مشاهدة نتائج الإستطلاع: هل تثق في موقع PhoneArena ؟؟؟

المصوتون
15. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • نعم

12 80.00%
  • لا

3 20.00%
صفحة 5 من 6 الأولىالأولى ... 3456 الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 50 من 53

الموضوع: مقارنة بين اقوي الاجهزة في 2013

كبير مشرفي منتدى أندرويد ™Android الصورة الرمزية mohamad 79
    نقاط التقييم
                118955
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى mmm مشاهدة المشاركة
    معليش نسيت اضيف حاجه لما تتحطم الاماني على صخرة الواقع ستجد اصوات معدومة التجارب تنكر هذا الواقع وتفرض عليك عالمها الخيالي
    اختي منى واخي رامي
    الجهاز الافضل الجهاز الذي يلبي رغباتي اكيد
    لكن هناك امور لايمكن انكارها اختي منى ان هاردوير الايفون اقل من كل المنافسين بالمجمل
    اما النظام عند مقارنة الايفون مع اجهزة النكسس لايتفوق الايفون على اجهزة النكسس من حيث السلاسة والسرعة والتوافق بين السوفت وير والهاردوير وتتفوق اجهزة النكسس بالهاردوير على الايفون بمجمل المواصفات ومع ذلك مبيعات الايفون اعلى
    والنواحي الجمالية ومرونة النظام وامكانيات النظام للاندرويد من من حيث توفير متطلبات المستخدمين وانا منهم اعلى في الاندرويد لذلك المقارنة في النظام ايضا ليست في صالح الايفون الا عند محبي نظام الايفون
    انتــ الـان فـي منتــدى الـابــداع والتـميــز

مساعد فني
    نقاط التقييم
                670
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyMobile مشاهدة المشاركة
    الكلام واضح عزيزي و مختصر
    الايفون الاسوا من ناحية الكاميراو الشاشه و البطارية و الصوتيات و افقرهم من ناحية الهاردوير مقارنة مع اي جهاز اخر في المقارنه
    نقطه وحيده يتفوق فيها و هي الكاميرا مع الhtc one
    مين اللي قال الكلام ده الموقع فون ارينا (
    1-عمر البطارية .... هو اقوي من xperia z1 و جالكسي اس4(حسب تقييم فون ارينا . اما GSMArena فهو اقوي من الاكسبريا زد1 فقط
    )
    ( 3- الصوت .. فهو الافضل في 2013 (حسب تقييم GSMArena و فون ارينا))

عندما نقارن اجهزة نقارن بادائها و ليس بجمل الشعر
    كلام صحيح الاداء اهم شي
    بشكل اخر... انا اقارن تصوير... عمر بطاريه... مشاهده و ملتيميديا ... هذاهو الشيء الملموس
    اتفق معك تماما
    لو نتكلم عن الانظمة او الشكل ستاتي تحت قائمة التفضيل الشخصي للانسان و هنا ياتي التعصب و فرض الرأي بدون حتى التجربة ؛)
    انت كده ميه ميه

معليش نسيت اضيف حاجه لما تتحطم الاماني على صخرة الواقع ستجد اصوات معدومة التجارب تنكر هذا الواقع وتفرض عليك عالمها الخيالي

الشخص اللي يتكلم بدون تجربة ... المفروض محدش يسمع له اصلا....

انا كان عندي ... IPad>> note2<<< htc one<<<samusung wave1<<<s4mini duo
    s
    بنحبها لازم نحميها

غالية علينا

مصر

مساعد فني
    نقاط التقييم
                670
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamad 79 مشاهدة المشاركة
    اختي منى واخي رامي
    الجهاز الافضل الجهاز الذي يلبي رغباتي اكيد
    لكن هناك امور لايمكن انكارها اختي منى ان هاردوير الايفون اقل من كل المنافسين بالمجمل
    اما النظام عند مقارنة الايفون مع اجهزة النكسس لايتفوق الايفون على اجهزة النكسس من حيث السلاسة والسرعة والتوافق بين السوفت وير والهاردوير وتتفوق اجهزة النكسس بالهاردوير على الايفون بمجمل المواصفات ومع ذلك مبيعات الايفون اعلى
    والنواحي الجمالية ومرونة النظام وامكانيات النظام للاندرويد من من حيث توفير متطلبات المستخدمين وانا منهم اعلى في الاندرويد لذلك المقارنة في النظام ايضا ليست في صالح الايفون الا عند محبي نظام الايفون
    لو انت الان داخل مكتبة جرير او اي محل اخر وامامك كل هذه الاجهزة.. ولا يوجد عندك مشكلة في الفلوس
    ماذا ستشتري؟؟ انا بسال الان ؟ وليس اخياراتك السابقة ؟؟ ولماذا؟؟
    بنحبها لازم نحميها

غالية علينا

مصر

كبير مشرفي منتدى أندرويد ™Android الصورة الرمزية mohamad 79
    نقاط التقييم
                118955
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadysaeed مشاهدة المشاركة
    لو انت الان داخل مكتبة جرير او اي محل اخر وامامك كل هذه الاجهزة.. ولا يوجد عندك مشكلة في الفلوس
    ماذا ستشتري؟؟ انا بسال الان ؟ وليس اخياراتك السابقة ؟؟ ولماذا؟؟
    بكل صراحة لن اشتري الا g2 و النكسس5
    الاندرويد كنظام هو النظام الذي يلبي كل ما اريد
    والمواصفات تعجبني مواصفات g2 والنكسس5 لاني افضل النظام الخام لذلك عندي g2 والنكسس4 الان وربما انتقل للنكسس5 ان كانت الميزانية تسمح بذلك لان الاجهزة عندنا اسعارها اعلى من اي منطقة في العالم مع ام النكسس4 مرضي للان
    انتــ الـان فـي منتــدى الـابــداع والتـميــز

مساعد فني
    نقاط التقييم
                1397
    بشترى نوت3
    ولسوف يعطيك ربك فترضى

اللهم لك الحمد كلة

مساعد فني
    نقاط التقييم
                1397
    ياريت تعد انت الونر وتقولنا علي النتيجة[/quote]

النيجة 12\3 لصالح النوت اكستاح دا ولا مش اكتساح يامتعلمين يابتوع المدارس ههههههههه
    ولسوف يعطيك ربك فترضى

اللهم لك الحمد كلة

مستجد
    نقاط التقييم
                30
    حاليا املك HTC one والايفون 5 اس

وقبله امتلكت الجالكسي اس 4 4g لمدة يومين وما قدرت اتحمله واتحمل غباء سامسونج فقمت باستبداله بالاتش تي سي ون

عن تجربه
    الاتش تي سي ون افضل جهاز استخدمته لحد الان .. رائع بمعنى الكلمه (( واجهه السنس رائعه - الخفه بالنظام والسرعه لا يوجد تهنيق بتاتا - الجماليه سواء بشكل الجهاز او النظام - الصوت العالي والنقي وطريقه عرض الاغاني مثل الايفون والسحب المباشر من خلال برنامج الايتونز - وبرنامج الريموت الرائع - طبا الشاشه الجميله جدا جدا ))

الايفون 5 اس جهاز قمه في الروعه (( اقوى معالج 64 بت - البصمه رائعه ومفيدة جدا جدا - الكاميرا مع انها 8 ميجا ولاكن من افضل الكاميرات الموجوده ومن وجهة نظري لا يتفوق عليها الا السوني زد1 والنوكيا 1020 )).

وجه نظر شخصية

ال ج ج2 او حتى مستحيل يتفوق على الايفون او الاتش تي سي ون حتى وان اتى بعتاد اقوى

السبب طبعا ومثل ما قالت الاخت منى ان الجماليه بالشكل ولنظام صعب اتقانها وهي المحرك الاساسي في اقبال الناس لشراء تلك الاجهزة

وعن نفسي ما اتوقع اشتري اي جهاز ال جي بالمستقبل القريب او حتى جهاز جالكسي والسبب بسيط وهو ان هذه الاجهزة اغلب اللي يشترونها يشترون عتاد قوي فقط للمفاخره واتحدى ان الكثير منهم يحتفظ بهذه الاجهزه لفتره تزيد عن السنه
    الايفون 4 من 2010 وهو يتلقى التحديثات إلى الان ولو حاب ابيعه هبيعه وانا واقف
    الاتش تي سي الاسد إلى الان وهو يتلقى الرومات والدعم من المطورين وعلى خطاه الرائع الون
    التعديل الأخير تم بواسطة شـــرقاوي ; 12/11/13 الساعة 10:38 AM

مهندس
    نقاط التقييم
                27992
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadysaeed مشاهدة المشاركة
    مفيش داعي للاسف ... مش عشان انا كاتب الموضوع يبقي تقول كده

انا كنت فعلا محتار مش واخد قرار اشتري ايه .. وطرحت الموضوع عشان انتم تساعدوني في الاختيار ...

عشان كده كنت عايز نقط واضحة ومباشرة

بالنسبة لنقط اللي ذكرتيها في الايفون ... كلها بتتكلم عن النظام والتطبيقات وما حولها ... ولم تتحدثي عن بطارية .. كاميرا . او شئ اخر

ونقطة النظام ... نسبية .. واحد شايفها ايجابية .. واخر شايفها سلبيه
    رغم اعجابي الشديد ب htc one واعتبره افضل موبايل جربته بعد الايفون لكني لاانصحك به لان بعد شهور قليلة سيتم الاعلان عن الجديد واستبعد كمان الجالكسي لنفس السبب
    يبقى امامك النوت3 وهذه افضل و اوثق مراجعة عنه
    http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=894439

اما z1 مش هتلاقي مراجعة عربية مفصلة بالشكل ده
    http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=896137

g2 مش عارفة ليه حاسة انه هو اللي عليه العين وعاجبك بس مش عايز تقول
    http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=895128

نرجع لموضوع الايفون في مشاركة سابقة قلت انه مش الافضل في كل شئ لكنه من جيد الى ممتاز في كل شئ سواء سوفت وير او هارد وير عشان كده في اي مقارنة من اي نوع
    ستجد الايفون اما متفوق او منافس قوي وده اللي يخليه الموبايل الاقرب للكمال وبالتالي الاكثر مبيعا
    بالنسبة للنظام مش فاهمة قصدك؟ ازاي نسبية وانا بكلمك عن السرعة والسلاسة والدعم والتطبيقات مش بس جودة فقط ولا كم فقط ولا اسبقية فقط انما التلاته مع بعض

مساعد فني
    نقاط التقييم
                670
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شـــرقاوي مشاهدة المشاركة
    حاليا املك HTC one والايفون 5 اس

وقبله امتلكت الجالكسي اس 4 4g لمدة يومين وما قدرت اتحمله واتحمل غباء سامسونج فقمت باستبداله بالاتش تي سي ون

عن تجربه
    الاتش تي سي ون افضل جهاز استخدمته لحد الان .. رائع بمعنى الكلمه (( واجهه السنس رائعه - الخفه بالنظام والسرعه لا يوجد تهنيق بتاتا - الجماليه سواء بشكل الجهاز او النظام - الصوت العالي والنقي وطريقه عرض الاغاني مثل الايفون والسحب المباشر من خلال برنامج الايتونز - وبرنامج الريموت الرائع - طبا الشاشه الجميله جدا جدا ))

الايفون 5 اس جهاز قمه في الروعه (( اقوى معالج 64 بت - البصمه رائعه ومفيدة جدا جدا - الكاميرا مع انها 8 ميجا ولاكن من افضل الكاميرات الموجوده ومن وجهة نظري لا يتفوق عليها الا السوني زد1 والنوكيا 1020 )).

وجه نظر شخصية

ال ج ج2 او حتى مستحيل يتفوق على الايفون او الاتش تي سي ون حتى وان اتى بعتاد اقوى

السبب طبعا ومثل ما قالت الاخت منى ان الجماليه بالشكل ولنظام صعب اتقانها وهي المحرك الاساسي في اقبال الناس لشراء تلك الاجهزة

وعن نفسي ما اتوقع اشتري اي جهاز ال جي بالمستقبل القريب او حتى جهاز جالكسي والسبب بسيط وهو ان هذه الاجهزة اغلب اللي يشترونها يشترون عتاد قوي فقط للمفاخره واتحدى ان الكثير منهم يحتفظ بهذه الاجهزه لفتره تزيد عن السنه
    الايفون 4 من 2010 وهو يتلقى التحديثات إلى الان ولو حاب ابيعه هبيعه وانا واقف
    الاتش تي سي الاسد إلى الان وهو يتلقى الرومات والدعم من المطورين وعلى خطاه الرائع الون

Htc one انا امتلكه وهو جهاز ممتاز ولكن البطارية مزعجة جداً بالنسبة لي وايضاً الكاميرا غير راضي عنها تماماً ولذالك أفكر في شراء موائل جديد،

انا ضده التعميم ، فعلا ال جي لم تنافس من قبل في سوق الجوالات ،، ولكن جي2 دخل بيها في المنافسة
    معي سامسونج ويف1 من عام 2010 حتي الان ، جودة تصنيع ممتازة وبطارية قوية وكاميرا جيدة ولم أتخلي عنه

00000000
    عندي سؤال
    هل البطارية او الكاميرا شي مهم بالنسبة لك ? يعني لو جهاز يتفوق في البطارية وفي الكاميرا علي htc one ممكن تغير وتشتريه
    بنحبها لازم نحميها

غالية علينا

مصر

مساعد فني
    نقاط التقييم
                670
    رغم اعجابي الشديد ب htc one واعتبره افضل موبايل جربته بعد الايفون لكني لاانصحك به لان بعد شهور قليلة سيتم الاعلان عن الجديد واستبعد كمان الجالكسي لنفس السبب
    يبقى امامك النوت3 وهذه افضل و اوثق مراجعة عنه
    http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=894439

اما z1 مش هتلاقي مراجعة عربية مفصلة بالشكل ده
    http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=896137

g2 مش عارفة ليه حاسة انه هو اللي عليه العين وعاجبك بس مش عايز تقول
    http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=895128

نرجع لموضوع الايفون في مشاركة سابقة قلت انه مش الافضل في كل شئ لكنه من جيد الى ممتاز في كل شئ سواء سوفت وير او هارد وير عشان كده في اي مقارنة من اي نوع
    ستجد الايفون اما متفوق او منافس قوي وده اللي يخليه الموبايل الاقرب للكمال وبالتالي الاكثر مبيعا
    بالنسبة للنظام مش فاهمة قصدك؟ ازاي نسبية وانا بكلمك عن السرعة والسلاسة والدعم والتطبيقات مش بس جودة فقط ولا كم فقط ولا اسبقية فقط انما التلاته مع بعض
    انا فعلا أمامي ال جي جيظ¢ والأيفون ظ¥اس
    لو طلب منك تقييم الايفون وال جيظ¢ في النقط التالية ،، كام من عشرة في كل نقطة علي حدي
    البطارية، الكاميرا، جودة التصنيع،الشاشة،الصوت،النظام
    بنحبها لازم نحميها

غالية علينا

مصر

صفحة 5 من 6 الأولىالأولى ... 3456 الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)