صفحة 1 من 7 123 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 61

الموضوع: لكل من طلب منى موضوع شامل ومتكامل عن تغيير الايقوانات باستخدام السيتول لل k800/10

متدرب
    نقاط التقييم
                30

Icon14 لكل من طلب منى موضوع شامل ومتكامل عن تغيير الايقوانات باستخدام السيتول لل k800/10

السلام عليكم يا اخوانى وكل عام وانتم بخير
    النهاردة علشان محدش يزعل ويقولى مش فاهمين والكلام دة كلة انا حلملم موضوع الايقونات بتاعة الk800 و k810 فى موضوع شامل بس حستعين بموضوع الاخ small doc وحاخد منة شوية صور بعد ازنة طبعا علشان نبدا نوضح الصورة بشكل افضل يسعدني اخواني مشرفي و اعضاء و زوار منتدى سوني اريكسون ان اقدم لكم شرح صغير و بسيط عن كيفية اضافة الايقونات للجهاز و ازالة شعار الشبكة نهائيا و التجربة تمت على k800i بالنسبة للباقي ممكن تنفع و ممكن ما تنفع.
    سوف اقوم بوضع المينو الاصلي بالمرفقات و من بعده الايقونات الجديدة عشان في حالة الواحد اشتاق للستايل القديم
    طبعا اللي شافو شرح الاخ small doc لبرنامج السيتول في موضوع تعلية صوت ال k800 و فهم الشرح و جربه ما علييه الا يعييد نفس الخطوات بس بنسوي فلاش للتلفون بالملفا اللي انا احطها بالموضوع .
    في هذه الصفحة تجد شرح السيتول للاخ المتميز http://www.mobile4arab.com/vb/showthread.php?t=567257
    بسم الله اولا الايقونات الاصلية بس بصراحة هية مش الاصلية بردة بس هية شبهها اوى ولو انت راجل مية مية نزلها واعرف الفرق

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58339394...ICONS.rar.html
    خلاص تمام كدة ندخل باة على الجد الايقونات الجامدة بسم الله
    ايقونات جهاز اى فون وبصراحة روعة

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58339814/tpa.zip.html
    وطبعا ممكن تفكوا الضغط وتشوفوا الايقونات الاول دة عاد يعنى
    ايقونات روشة كنت عرضتها فى اول موضوع ليا اللى لخبط كل الناس

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58340445/menu.zip.html
    فى ملحوظة هامة جدا
    جميع الملفات اللى سيتم تحميلها لابد ان يفك ضغطها وتوضع فى المسار التالى
    tpa\preset\system\menu ثم يضغط الملف بالwinzip وبس
    نكمل ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟ ماشى نكمل ايقونات
    دى ايقونات شيك اوى لو حبيت تبقى شاب راسى وعاقل

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58341133/menu_01.rar.html
    حاسس انكوا تعبتوا شوية ناخد استراحة ونكمل
    ملحوظة مهمة جدا بردة (فرضنا ان فى مجموعة ايقونات مظبطتش معايا نعمل اية وخلاص هية قفلت ان انت عايز الايقونات دى مفيش مفر متقلقش حتنزلها على الجهاز بتاعك روح على اى مجموعة ايقونات اتظبطت عندك فعلا قبل كدة وخد الملف اللى اسمة menu.ml خدة copy وحطة مكان الملف المناظر اللى بيحمل نفس الاسم فى مجموعة الايقونات اللى انت عايز تسطبها وسمى اللة وجرب منفعتش جرب ملف تانى وتالت لحد ما تظبط كويس بس اهم حاجة لازم تكونوا ماشيين صح انا حبعتلكوا الكلام اللى كنت كاتبة فى الموضوع الاول بتاعى اللى بشرح فية بالتفصيل ازاى اعمل الملف اللى عايز اعملة فلاش ثوانى وجاى
    (الاول الملف دة تفكوة كويس وناخد اللى جواة من ايقونات وملف الmenu.ml ونرميهم جوة ملف اسمة menu محدش يغلط فى الاملاء انا بقول اهوة احنا حنفنـط الملفات بس حنجمعها تانى مش مشكلة المهم نجمعها صح
    تانى خطوة
    تاخد الملف دة زى ماهوة وتحطة فى ملف تانى فاضى طبعا وتسمية system اوعى تغلط عموما لو غلط متخافش كل اللى حيحصل ان الايقونات مش حتنزل بس ولا حاجة حتتاثر فى الموبيل
    تالت خطوة تاخد اللى انت عملتة دة وتحطة فى فولدر تانى وتسميpreset يعنى فولدر جوة فولدر وهكزا معلش انا بشرح بالتفصيل الممل علشان كل واحد يفهم مظبوط
    رابع حاجة تاخد اللى انت عملتة دة كلة وتحطة جوة فولدر تانى اسمة tpa لحد ما توصل للمسار دة
    tpa\preset\system\menu
    تمام كدة تاخد الليلة دى كلها وتضغطها بالوين زيب طبعا عارفينة ومتضغطوش باى حاجة تانبة غيرة لازم win zip
    بعد كدة خلاص افتح السيتول واختار نوع موبيلك اما 800 او 810 واختار الملف الى احنا عملناة وروقناة وضغطناة دة واعمل فلاش اشبك الكبل وشيل الشريحة طبعا واقفل الموبيل واشبك الكبل وسيبة يحمل بس انت ضاغط على c متنساش لحد ما يخلص يمكن ياخد وقت شوية اللى هوة بتاع دقيقة ونص مثلا طبعا اقل كمان بعد كدة اول ما ريدى تطلع شيل الكبل والبطارية وركب الشريحة وشغل الموبيل وسمى الله حتلاقى القائمة اتغيرت بالايكونات الجديدة وحتعجبك جدا وياريت الرد)
    دة الكلام القديم وسارى على كل الملفات اللى موجودة فوق بنزلها اوك نكمل باة الايقونات

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58343428...K800i.zip.html
    بصوا لسة بدرى انا معايا الفانوس السحرى للايقونات ويارب تعجبكوا بس لو ملقتش ردود زى الرز واللهى حتصدم ويمكن يجرالى حاجة انا بقولكوا اهوة يالا ايقونات ؟؟؟ يالا بينا

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58343763/luix_K800.zip.html
    اية زهقتوا ولا لسة اللى عايز كمان يقولى انا عن نفسى محضر مفاجئة فى الاخر يالا ايقونات كمان

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58344079..._zeon.rar.html
    ركزوا معايا كدة ؟ كل مرة بتعمل العملية دى بتلاقى البرنامج بيعد الايقونات تمام ؟ يعنى هما 12 واحدة صغيرة و12 كبيرة يعنى 24 ايكونة قول 25 طب ماتيجى نغير ايقونات اكتر من كدة اية رايكوا لو نغير 139 ايكونة العدد انا مش متاكد منة بالظبط لانى وحش فى الحساب بس هما كتير اوى الموبيل بتاعك حيبقى شكلة غريب متتخدش هوة هوة السونى بس عامل شوية حركات يالا نحمل اللى بنقول علية دة

حمل من هنا الايقونات الكتير اوى اوى اوى ملحوظة مع المجموعة دى بالذات لازم تستخدم ملف menu.ml المرفق معاها وبس اى واحد تانى لاء الرابط اهوة كنت حنساة http://rapidshare.com/files/58345330/Blue_menu.rar.html

انا عايز رايكوا وان شاء الله حجيب تانى كتير
    تعالوا نروح لحاجة تانية باة

اية رايكو نشيل لوجو الشبكة لو اضعف الايمان نصغرها اوى بصراحة المفروض تتشال بس انا اللى حصلى انها صغرت اوى ودى حلوة بردة شكلها الذ كدة من اسم الشبكة الكبير عموما ندخل فى المهم الملف الى ححطة دة زى ماهوة مضغوط zip file تحطة فى السى تول وتشتغل بنفس طريقة الايقونات وتدعولى وبردة محدش يقولى عايزين نرجعها نعمل اية الملفات الاصلية لسة مجبتهاش فى الطريق الملف المرفق اهوة
    يارب الباقى يارب دريف قفل لوحة المفاتيح برقم سرى يارب واى حاجة تانية وعلى فكرة اللى عندو ايكونات للكى 800 و810 لانهم زى بعض ياريت يرفعها بشرط تكون احلى طبعا من الى انا ارفقتة ومستنى ردكوا وكل سنة وانتوا طيبين

حمل من هنا http://rapidshare.com/files/58347047/tpa.rar.html
    بالنسبة للملف دة انت ما عليك سوى انك تفكة وتضغطة تانى با winzip وفلاش يا باشوات وبالتوفيق

عايزين ترجعوة تانى كبير ؟؟؟ احنا حنعد نلعب مقلتوش لية من الاول طيب
    عموما مفيش مشكلة ادى الملف اللى بيرجع اللوجو كبير تانى

حمل يا عم من هنا http://rapidshare.com/files/58347766/tpa.rar.html
    تمام كدة
    طيب نريح شوية باة ونتكلم عن موضوع فى غاية الاهمية
    درايف التصوير اللى بيصور 35 فرام فى الثانية وفى عيب ان الزوم بيهنج بس التصوير اتحسن اكتر من الاول وتصوير الفيديو كمان وفى انتظار نزول درايف تانى يصور افضل ويعالج جميع العيوب
    نفس الطريقة مع اختلاف مسار الملفات الى ifs/setting/camera

حمل من هنا
    http://rapidshare.com/files/58348561/ifs.zip.html
    نكتفى بهذ القدر ونستكمل بعد سماع الردود باقى الايقونات
    التعديل الأخير تم بواسطة one for al ; 26/09/07 الساعة 01:19 PM السبب: تكبير الخط

مستجد
    نقاط التقييم
                30
    مشكور اخي و الله يعطيك العافيه فعلا موضوع قوي لانه انا ما كنت فهمان شي من الوضع وهلق الحمدلله بمساعدتك فهمت كل شي
    شكرا

خبير مراجعات أجهزة أندرويد الصورة الرمزية QaTaR_BoY
    نقاط التقييم
                249990
    موضوع رائع وبدون شك يستحق التثبيت ليكون مرجع
    شكرا عزيزي
    والظاهر اليوم بنسهر على تدليع الكي 800

مهندس الصورة الرمزية natheer911
    نقاط التقييم
                30
    عزيزي
    موضوعك رائع وشرحك حلو
    لكن الكل يشتكي من موقع رابيد شير
    لو تغيره يكون موضوعك متكامل
    اللهم صلِ وسلم على محمد وآل محمد

مساعد فني
    نقاط التقييم
                30
    أنته راجل جامد أوي أوي

يا بوية يا مصر يا اجع نااااااااااااااااس

يا سيدي شغل تماااااااااااام

بس عندي طلبين

الاول باتش قفل المنيو بباسورد الجهاز

وهذا الباتش نزل لل W800

يا ريت تدورلنا ياه لل K800

شغلة تانية

يا ريت الايقونات الاصلية مية مية عشان لما نبيع الجهاز ما حدش يتلاعب فينا وشكرا

مساعد فني
    نقاط التقييم
                30
    شكرا جزيلا مرة أخرى

لدي بعض الملاحظات والمشاكل يا ريت تنحل

جهازي K800

* عم بنزل الايقونات والعملية عم تتم بنجاح وحتى تكبير وتصغير الشعار

ولكن عند اللي عم نزل الايقونات عم تروح من المنيو ايقونة الفيديو كووووول وعم يظهر بدالها الراديو

* جربت اعمل اعادة ضبط مصنع اتلخبط الجهاز فوقاني تحتاني وصار المنيو يظهر بوسط الشاشة بحجم صغييير

وصارت الدلالات لأزرار اليمين والشمال تظهر بأعلى الشاشة

* رجعت ونزلت ايقونات جديدة مشي الحال وصار الجهاز تمام

*لاحظت انه اقونات ال I PHONE فقط اللي باول المشاركة هية اللي فيها فييديو كوووووول ولما عم نزلها عم ترجع الفيديو كول للظهور بالمنيو اما بقية الايقونات فتظهر الراديو بدالها

يا ريت حل لهالموضوع ويا ريت الايقونات الاصلية جدا مع المنيو الكامل لل k800 وشكرا

عضو شرف الصورة الرمزية عنب
    نقاط التقييم
                30
    مشكووووور ... يعطيك الف عافيه

وانشاالله يكون موضوع متجدد ..

بانتظار بقية الايقونات

متدرب
    نقاط التقييم
                30

واللهى من غير ما تقول انا بدور علية بس هوة لسة مش متوفر ببلاش اوعدك اول ما ينزل حيكون

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ر@غب مشاهدة المشاركة
    أنته راجل جامد أوي أوي

يا بوية يا مصر يا اجع نااااااااااااااااس

يا سيدي شغل تماااااااااااام

بس عندي طلبين

الاول باتش قفل المنيو بباسورد الجهاز

وهذا الباتش نزل لل W800

يا ريت تدورلنا ياه لل K800

شغلة تانية

يا ريت الايقونات الاصلية مية مية عشان لما نبيع الجهاز ما حدش يتلاعب فينا وشكرا
    عندك اول واحد والف شكر على الرد الجميل واتمنى انكوا تسهروا تدلعوا الموبيل النهاردة

متدرب
    نقاط التقييم
                30

كلامك صحيح 100 ال 100

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ر@غب مشاهدة المشاركة
    شكرا جزيلا مرة أخرى

لدي بعض الملاحظات والمشاكل يا ريت تنحل

جهازي K800

* عم بنزل الايقونات والعملية عم تتم بنجاح وحتى تكبير وتصغير الشعار

ولكن عند اللي عم نزل الايقونات عم تروح من المنيو ايقونة الفيديو كووووول وعم يظهر بدالها الراديو

* جربت اعمل اعادة ضبط مصنع اتلخبط الجهاز فوقاني تحتاني وصار المنيو يظهر بوسط الشاشة بحجم صغييير

وصارت الدلالات لأزرار اليمين والشمال تظهر بأعلى الشاشة

* رجعت ونزلت ايقونات جديدة مشي الحال وصار الجهاز تمام

*لاحظت انه اقونات ال I PHONE فقط اللي باول المشاركة هية اللي فيها فييديو كوووووول ولما عم نزلها عم ترجع الفيديو كول للظهور بالمنيو اما بقية الايقونات فتظهر الراديو بدالها

يا ريت حل لهالموضوع ويا ريت الايقونات الاصلية جدا مع المنيو الكامل لل k800 وشكرا
    فعلا ايقونة الفيديو كول بتختفى ولكن انت ممكن تتصل فيديو عادى ادخل على contacts واعمل more make vidio call وعلى فكرة لو عايز الايقونة نزل ايقونات الiphone اللى انا منزلها حتلاقى ايقونة الفيديو فيها مكانها نظبوط والايقونات الاصلى ان شاء الله عن قريب حتيجى بس متشغلش بالك الا لو حتبيع الموبيل بكرة لو بعتة بردة حيفرحوا بية كدة والله جرب نزل ال blue menu وقولى رايك اية

متدرب
    نقاط التقييم
                30

Icon11 اكتبلى اسم الموقع الكويس لانى بصراحة معرفش غير الرابيد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة natheer911 مشاهدة المشاركة
    عزيزي
    موضوعك رائع وشرحك حلو
    لكن الكل يشتكي من موقع رابيد شير
    لو تغيره يكون موضوعك متكامل
    وانا تحت امرك وشكرا لردك الجميل

صفحة 1 من 7 123 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)